A gerincfitnesz foglalkozások célja elsősorban a gerincpanaszok megelőzése. A megváltozott életmód következtében egyre több időt töltünk ülő helyzetben, ami rendkívül nagy terhelést ró a gerincoszlopra.

A görnyedt tartás elsőként az izomzatban eredményez elváltozásokat, és rögzül a helytelen testtartás. Ha ez huzamos ideig fennáll, és nem törekszünk célirányos mozgással az ellensúlyozására, akkor megindulnak, illetve felgyorsulnak a gerinc úgynevezett degeneratív elváltozásai.  

A csigolyákon a túlzott terhelés ellensúlyozására kis csontfelrakódások keletkeznek, a porckorongok ellapulnak, a gerinc mellett futó szalagrendszer feszessége csökken.  Mindezek következtében a gerincoszlop teherbírása és stabilitása csökken, kialakulnak a különféle panaszok.

Egyre fiatalabb korban jelentkeznek a különféle gerincproblémák és sérves elváltozások. A nyaki gerincen jelentkező porckorongsérvet stresszbetegségként is szokták említeni, hiszen a feszültség gyakran jelentkezik a nyak és váll tájékán az izomzat kóros feszülésében, mely hosszú távon a nyaki gerincszakasz porckorongjainak fokozott terhelését okozza. Természetesen mindehhez hozzájárul, hogy sokszor órákig figyeljük a monitort helytelen tartásban.  A laptopok és mobiltelefonok közismert gyilkosai a nyaki gerincnek, mert lehajtott fejjel nézzük őket, miközben a nyaki csigolyák előrefelé elcsúsznak egymáson, és kiegyenesedik a nyaki gerinc természetes görbülete.

Szintén nagyon gyakoriak az ágyéki gerincszakasz elváltozásai. A görbített derékkal történő ülés során folyamatos, egyenetlen nyomás nehezedik az alsó porckorongokra, szinte kényszerítve a sérv kialakulását.

A gerincfitnesz órákon olyan gyakorlatokat végzünk, melyek ellensúlyozzák a fent említett hatásokat, segítenek a helyes testtartás kialakításában, így segítséget nyújtanak a gerincelváltozások kivédésében. Megtanuljuk a helyes ülés, állás, emelés és cipekedés módjait, és megtanítjuk a testet, hogy helyesen mozduljon a hétköznapi tevékenységek során.

Kürti Éva

Kategória: Mozgás