Sok anyuka szembesül vele, hogy a szülést követően számos változás történt a testében. Sokszor nem is könnyű meghatározni mi, csak valami más. Ugyan ilyenkor a baba a legfontosabb, mégis sok mamában kialakul a szorongás azzal kapcsolatban, mennyire maradandóak ezek a változások. Kevés az információ azzal kapcsolatban mikor és hogyan érdemes elkezdeni sportolni, van-e mód arra, hogy segítsük a regenerálódást.

A várandósságsorán a női test felkészül a szülésre, hormonális hatásra a kötőszövetek, ízületek is lazábbá válnak. A növekvő pocak miatt előrébb kerül a test súlypontja, és megváltozik a testtartás. Fokozott teher nehezedik a gerincre, a gátizomzatra és az egyenes hasizomra. Maga a szülés is nagy erőpróba a női szervezet számára.

Komoly gerincelváltozás, mint például a porckorongsérv, szerencsére ritkán alakul ki a várandósság alatt, a szülés után azonban gyakoriak a hátfájdalmak a megváltozott terhelés miatt. Az ízületeknek is időre van szükség, míg újra visszanyerik eredeti teherbírásukat. A gátizomzat is gyengülhet, mely megnyilvánulhat a hüvely gyengeségében, esetleg vizelettartási zavarokban. Az egyenes hasizom szétnyílása is előfordulhat, melynek egészségügyi kockázatot jelent, bár sokszor csak az tűnik fel, hogy nem akar a pocak visszahúzódni.

A szülés után tehát sok tényező befolyásolja a regenerálódás mértékét és ütemét. A fent említett elváltozások javítására célzott módszerek léteznek. Arra azonban minden édesanyának fontos odafigyelni, hogy csak fokozatosan térjen vissza a sportoláshoz, hiszen az említett területek gyengébbek, sérülékenyebbek, mint korábban. Vannak olyan gyakorlatok, melyek hosszabb ideig ellenjavalltak, de kiválthatók más típusú feladatokkal, melyek pozitív hatást gyakorolnak az anyai szervezetre.

Az EFI iroda 6+1 alkalmas tanfolyama során megtanítjuk az anyukákat, miként figyeljék saját testük jelzéseit, és visszavezetjük őket a megszokott edzésrutinba. Aki előtte nem sportolt, de szeretne tenni egészsége érdekében, tanácsot adunk, milyen típusú mozgással kezdje a rendszeres edzést és mire figyeljen az órák során.

Huszárné Kürti Éva