Idős korban is mozgékonyan - Szentendrei Járás Egészségfejlesztési Iroda

Az egészséges életmód egyik nélkülözhetetlen eszköze a rendszeres testedzés. 65 év felett is számos előnye van az életkornak megfelelő mozgásnak. Egyrészt rendkívül jó hatással van a szív- és érrendszerre, a légzőszervekre, a mozgásszervekre, másrészt a kedélyállapotot is javítja.

Bizonyított, hogy azoknak az idős emberek, akik fizikailag aktívak:

  • alacsonyabb a halálozási arányuk korcsoportjukban, kisebb valószínűséggel fordul elő körükben koszorúér-betegség, magasvérnyomás-betegség, II. típusú cukorbetegség, vastagbél-rák és emlőrák. Szív- és érrendszerük, izomzatuk ellenállóbb (fittebb), testtömeg-indexük egészségesebb;
  • laboratóriumi értékeik kedvezőbbek a szív-érrendszeri betegségek, a II. típusú cukorbetegség kockázatát illetően, valamint a csontok egészsége tekintetében;
  • funkcionális egészségük kedvezőbb, alacsonyabb az elesések kockázata, jobbak a kognitív funkcióik és alacsonyabb a mérsékelt és súlyos korlátozottság kialakulásának kockázata,
  • társadalmi szerepeikben is kevésbé korlátozottak

(Forrás: http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_olderadults/en/)

Érdemes azonban gondosan kiválasztani a megfelelő mozgásformát, kikérni a szakemberek véleményét.

Az időseknek összeállított tornaprogramunk szem előtt tartja a mozgató rendszer korral járó változásait.  Hangsúlyt fektet a csontritkulásra, és ennek megelőzésére. Fontos elemei az egyensúlyfejlesztő, alsó és felső végtagot erősítő, koordinációt javító gyakorlatok. Az egyensúly, az erő, a reakció-gyorsaság és az éleslátás is jobbá tehető. Növeli az állóképességet és az egyensúlyérzést, nagy szerepet vállalva ezzel az esések megelőzésében.

Szintén kiváló lehetőség az egészséges életmód fenntartásához a gyaloglás. Előnye, hogy a szabad levegőn végezhető, és különösebb felszerelés sem szükséges hozzá, bár egy erre a célra tervezett edzőcipő beszerzése ajánlott. Érdemes gyalogló klubhoz csatlakozni, hiszen társakkal, kitűzött céllal mindig könnyebb elindulni, emellett mozgás közben lehetőség nyílik jó hangulatú beszélgetésekre, új kapcsolatok kialakítására is.

Az EFI iroda a lakosság részére rendszeres gyalogló foglalkozásokat biztosít, melyet gyógytornász vezet. A közös gyaloglás egyszerű bemelegítéssel kezdődik. A klubtagok az első félévben folyamatosan növekvő távok megtételére vállalkoznak, melynek időtartama kezdetben 30 perc. A klubhoz később csatlakozók természetesen rövidebb táv megtétele után is abbahagyhatják a gyaloglást.

A mozgás szeretete tehát nem életkorfüggő, és bármikor elkezdhető, csak meg kell találni azt a megfelelő módot, mely az egészséget szolgálja.

Törökné Bakos Bea, Huszárné Kürti Éva

 

 

Kategória: Mozgás