Az úgy nevezett „néma járvány” egyre nagyobb népegészségügyi probléma szerte a világon, így Magyarországon is. 1999 óta október 20-án tartják az osteoporosis világnapját. A világnap célja a betegség megelőzését célzó ismeretterjesztés.

Az osteoporosis, más néven csontritkulás ma népbetegségnek számít Magyarországon. Becslések szerint a népesség tizedét érinti.

Csontritkulásról akkor beszélünk, ha változatlan térfogat mellett a csont szerkezete átalakul, szilárdsága csökken. Kialakulása észrevétlen, lassú folyamat, nem jár korai tünetekkel.

A csontritkulásban szenvedők számára a legnagyobb kockázat a csonttörések rizikójának növekedése. Ez, különösen az idősek esetében, akár életveszélyes állapotok kiváltója is lehet például egy combnyak törés esetében.

Mit lehet tenni?

Az egészséges csontozathoz három dolog szükséges: mozgás, megfelelő kalcium bevitel és megfelelő D-vitamin ellátottság.

A megfelelő csontállomány kialakulása 25 éves kor körül alakul ki, így nagyon fontos, hogy már gyermekkortól tegyünk csontjaink egészségéért.

Az egyik legfontosabb a rendszeres testmozgás. Nem mindegy azonban, hogy milyen típusú mozgást végzünk. A csontritkulás megelőzésében elsősorban a gravitáció ellenében végzett mozgásformák hasznosak. Mint például a futás, a gyaloglás és a síelés. Előnyösek még a kisebb szökkenések, rugalmas eszközökkel vagy kis súlyzókkal végzett gyakorlatok még akár időskorban is, természetesen ilyenkor gyógytornász vezetésével.

A sok szempontból előnyös úszás azonban a csontozat megerősítésében nem nyújt segítséget, hiszen a víz felhajtóereje tehermentesítési a vázrendszert.

A mozgást bármelyik életkorban el lehet kezdeni, azonban a csontritkulás szempontjából az a leghatékonyabb, ha gyermekkortól kezdve egész életen át valamilyen sportot űzünk.

A megelőzés másik fontos eleme a kalcium bevitel. A kalcium a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyag, a csontok fő alkotója. Fontos, hogy kalciumban dús étrendet alakítsunk ki. A magyar ajánlás szerint naponta 0,5 liter tej vagy ennek megfelelő tejterméket kell fogyasztani, amelyek az egyik legjobb kalcium források. Sok kalciumot tartalmaz még a brokkoli, mák, dió és a zabpehely.

Végül elengedhetetlen a megfelelő D-vitamin bevitel, amely szorosan összefügg a kalciummal, hisz segíti annak beépülését a csontokba. D-vitamin található a tojássárgájában és a halakban, azonban ezek önmagukban nem fedezik a napi szükségletet. A D- vitamin az ultraibolya sugárzás (UV-B) következtében képződik a szervezetben, ezért leginkább rendszeres napozással tudjuk biztosítani a vitamin utánpótlást. Emiatt fontos, hogy napi 15-30 percet töltsünk szabad levegőn, napsütésben. A magyar lakosság D-vitamin ellátottsága nem megfelelő. Különösen a téli hónapokban fordulhat elő D-vitamin hiány. Ezért fokozottan figyeljünk oda a megfelelő bevitelre, ha szükséges táplálkozásunkat egészítsük ki D-vitaminnal dúsított élelmiszerekkel vagy étrendkiegészítőkkel.

Mozogjon többet és táplálkozzon helyesen csontjai egészségéért!

Kategória: Tudástár